Undersökningsföretaget Alice Survey arbetar sedan sju år tillbaka med Research Automators och deras enkätsystem. Här berättar Lotta Schaller, en av ägarna, om samarbetet och vad det betytt för dem och deras kunder.
Från eget verktyg till effektivt samarbete
År 2006 startade Lotta Schaller, tillsammans med sin kollega Göran Benjaminsson, företaget Alice Survey. De båda har en bakgrund i organisationsutveckling och visste värdet av att ha bra undersökningar som underlag för utvecklingsarbete. De utvecklade ett eget enkätsystem och satte igång med att erbjuda framförallt medarbetarundersökningar, men även kundundersökningar av olika slag.
Efter ett par år började kunderna ställa allt större krav på hur enkäterna var utformade och systemets funktioner. Lotta och Göran stod då inför valet att investera uppåt en miljon kronor i utvecklingskostnader, eller se sig om efter ett annat system. Flera av företagen som de kontaktade såg dock Alice Survey som en konkurrent och erbjöd sig istället att köpa bolaget. Till slut fann de Research Automators (då Action Dialog Partner) och alla pusselbitar föll på plats.
“Vi fick ett fantastiskt bra och smidigt system, superbra support och framför allt en personlig kontakt med ett proaktivt gäng som alltid hjälper oss att bli bättre,” säger Lotta.
Hög service och smarta funktioner
Då Alice Survey oftast jobbar med mindre bolag har de fokuserat på att ha mycket hög servicegrad och alltid finnas tillgängliga. Hos Research Automators fann de precis samma höga servicegrad, vilket både Lotta och Göran uppskattar mycket.
Systemet i sig har dessutom alla de funktioner som Alice Survey behöver och en hel del mer som de använder i allt högre utsträckning. Bland annat har den dashboard som Research Automators lanserade för ca 1,5 år sedan blivit ett viktigt verktyg i arbetet. Genom den kan Lotta och Göran enkelt göra dragningar för ledningsgrupper, för att sedan snabbt och smidigt skapa rapporter som går att skicka ut till alla på företaget.
Ingen väg tillbaka
Redan från början bestämde sig Lotta och Göran att hoppa i med båda fötterna i Research Automators system. Under den utbildning som de deltog i för att lära sig systemet skapade de båda skarpa undersökningar som skickades ut till kunderna redan veckan efter. Från den dagen gjordes inga nya undersökningar i det gamla systemet, utan allt skedde hos Research Automators. Det tog visserligen cirka två år att flytta över all data från det gamla systemet till det nya, men med hjälp av Research Automators har de idag all samlat all kundhistorik på ett och samma ställe.
Lotta ser ingen anledning att gå tillbaka, eller att ens överväga att byta leverantör.
“Deras system är så värdehöjande för vårt erbjudande till våra kunder att det knappast skulle vara lönt att byta. Våra kunder vill att hela processen ska gå snabbt och smidigt, och det är precis det vi får från Research Automators.”